czwartek, 5 maja 2016

EKSPERYMENTY!
Czy jest ktoś kto ich nie lubi?
Doświadczenia dają nam wiele radości, a przy okazji uczą ciekawych oraz nowych rzeczy. Eksperymenty pobudzają naturalną ciekawość dziecka, nawet dorośli je uwielbiają.
Jakiś czas temu przedstawiałyśmy podstawowe informację o wodzie. Jednak wiadomo, że suche informacje uciekają bardzo szybko z naszej głowy. 

Dlatego my proponujemy doświadczenia!

Chcemy aby dzieci zapamiętały, że woda występuje w trzech stanach? 
Wystarczy, że przedstawimy im to poprzez proste eksperymenty, które można wykonać nawet w domu.

Prawie wszystkie substancje mogą przechodzić z jednego stanu skupienia w inny. Rozróżnia się następujące przejścia fazowe wody :
  • ze stanu stałego w ciekły - topnienie
  • ze stanu ciekłego w stały - krzepnięcie
  • ze stanu ciekłego w gazowy - parowanie
  • ze stanu gazowego w ciekły - skraplanie
  • ze stanu stałego w gazowy - sublimacja
  • ze stanu gazowego w stały - resublimacja
Propozycje aktywności:
 
Lód - STAN STAŁY
Warto jest z dziećmi zastanowić się nad tym czy zamrożona woda będzie zajmowała tyle samo objętości co woda w postaci płynnej? Oto w jaki sposób można to sprawdzić:
1)      do butelki/ szklanki/ słoika wlewamy wodę do pełna



2)       Przykrywamy pojemnik folią aluminiową (by woda się nie wylała).



 

3)      Gotowy słoik z wodą wkładamy do zamrażalki.  (notujemy temperaturę panującą w zamrażalniku)

 





4)      Gdy woda zamarznie, zdejmujemy folię aluminiową i obserwujemy różnicę.
Okazja do rozmowy na temat procesu - krzepnięcia


Gdy temperatura wody obniży się do 0°C, rozpoczyna się zamarzanie – przemiana wody w stanie ciekłym w lód, czyli wodę w stanie stałym. Zmianę stanu skupienia z ciekłego na stały nazywamy krzepnięciem. Po zamarznięciu woda zajmuje więcej miejsca niż w stanie ciekłym (zwiększa swoją objętość)

Co się dzieje z lodem w dodatniej temperaturze? (proces topnienia)
Potrzebne będą nam: 4 kostki lodu, dwa spodki, termometr
1) Wyjmujemy kostki lodu z zamrażalnika i rozkładamy je po dwie na spodkach.



2) Jeden spodek stawiamy w ciepłym miejscu, na przykład na kaloryferze, drugi w lodówce.

3) Mierzymy temperaturę powietrza w lodówce i obok kaloryfera. Zapisuje wartości temperatury w tabeli.

4)  Po ok. 15 min sprawdzamy co się stało z naszymi kostkami lodu i formułujemy wnioski.


Topnienie lodu, czyli wody w stanie stałym, rozpoczyna się w momencie, gdy temperatura powietrza osiągnie 0°C. Im wyższa jest temperatura, tym szybciej lód się topi. Zmianę stanu skupienia ze stałego w ciekły nazywamy topnieniem.

WODA - STAN CIEKŁY
WODA PRZYJMUJE KSZTAŁT NACZYNIA - STAŁOŚĆ OBJĘTOŚCI
Poszukujemy z dziećmi odpowiedzi na pytanie: Czy woda ma kształt?
Potrzebne nam będzie: zabarwiona woda, miarka, naczynia różnej wielkości.
Proponujemy aby podzielić klasę na małe grupy, dostarczyć każdej z nich potrzebnych materiałów oraz wskazówek. Zadaniem nauczyciela jest obserwacja pracy oraz zadawanie pytań.

1) Wlewamy do takich samych szklanek, tą samą ilość zabarwionej wody. Czy jest w nich tyle samo płynu? (odpowiedź dzieci)



2) Przeleję wodę do innej szklanki. Czy jest w nich tyle samo płynu? (odpowiedź dzieci)



 3)  Dla sprawdzenia, przeleję wodę z powrotem do poprzedniej szklanki. Jaki jest wynik?

 



4) Sprawdźmy jak będzie wyglądał poziom wody jeśli wleję ją do wysokiej szklanki. Czy w obu szklankach nadal jest tyle samo wody? … odpowiedzi dzieci

 




5) Sprawdźmy czy coś się zmieniło




 6) A czy teraz jest tyle samo wody w obu naczyniach?







7) Po sprawdzeniu wynika że …
  





Razem z dziećmi odpowiadamy na pytanie: Czy woda ma swój kształt? I tworzymy wniosek zgodny z faktem iż, WODA PRZYJMUJE KSZTAŁT NACZYNIA.

PARA WODNA - STAN GAZOWY

SKRAPLANIE
1) Włóż czystą szklankę do zamrażarki lub lodówki i pozostaw na około 20 minut.


2) Kiedy ją wyjmiesz, pojawi się na niej cienka warstwa rosy, utworzona przez parę wodną zawartą w powietrzu, która skrapla się na zimnej szklance.




















PAROWANIE

1) Umieść tą samą ilość wody w małej butelce i misce.

 


















2) Pozostaw je w pokoju na jeden lub dwa dni, a następnie sprawdź co się stało..













3) W misce część wody wyparuje, ponieważ jest to większa powierzchnia niż w butelce.






Jeśli to możliwe, powtórz doświadczenie w nasłonecznionym miejscu, następnie zaciemnionym oraz w lodówce. Okaże się, że temperatura także wpływa na szybkość parowania wody z butelki.

ZAGADKA
Ubrania wysychają, ponieważ woda paruje. Ubrania schną szybciej, kiedy wiszą na sznurku w słońcu. Dlaczego rozpostarcie ubrań na sznurku sprawia, że schną one szybciej niż zwinięte w rulon? Pamiętaj, że więcej wody paruje z dużej powierzchni niż z małej.

Mamy nadzieję, że wy również lubicie doświadczenia.
Zachęcamy do takiej aktywności!
Monika i Patrycja

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz